Krop og bevægelse

    På Kastanjegården har vi masser af fokus på at få brugt vores kroppe, på alle leder og kanter. Vi skal nemlig lære den godt at kende, og finde ud af alle de ting den beriger livet med. For hvad kan man egentlig bruge den til? Og hvad hedder den mærkelige gren der hænger fast lige midt på skulderen?


    Det fysiske miljø i vuggestuen er indrettet således at det gerne skal give både børn og voksne lyst til at bruge kroppen. Udfordrer den, undersøge den, forundres og fornøjes. Sammen skal vi udforske og eksperimentere med mange forskellige måder at bruge kroppen på. 


    Indenfor er der masser af muligheder for tons og tummel, når vi leger på madrassen, kravler op og ned på vores trapper og efterfølgende suser både forlæns og baglæns ned af rutsjebanen. Nogen har brug for at hånd, mens man langsomt glider ned, andre tager tilløb for at få mest muligt fart på. Vi sikrer at der er plads til begge dele. Desuden skal vi også sammen have mulighed for at opleve roen, den stille musik og hvordan det føles når vi giver hinanden massage.


    Vi voksne har fokus på hvert enkelt barn, kropsbevidstheden og den aktuelle udvikling. For når man går i vuggestue, så er det meget forskelligt hvor godt man kender sin krop, og hvor mange erfaringer man indtil nu har gjort sig med den. Kendskabet og kompetencerne er derfor vidt forskellige, og det er vigtigt at vi støtter dem i det, de hver især har brug for. Gennem kropslige erfaringer er der nemlig gode muligheder for at undersøge ”Hvem er jeg” og ”Hvad kan du – kan jeg mon også det?”


    Det er også gennem legen, at der er rig mulighed for at børnene gør sig masser af kropslige erfaringer. Derfor har vi også fokus på, at vores læringsmiljø indbyder til masser af bevægelsesglæde, som vi voksne er ansvarlige for at skabe. Det skal være sjovt at komme ud og mærke regnen i panden. Og når blæsten suser lidt for meget om ørerne, så oplever vi det sammen, så vi kan føle os trygge i mødet med alle vores forskellige sanser.

    Det er vigtigt at børnene lærer sin krop så godt at kende, at de bliver bevidste om egne grænser. Hvad er rart og hvad bryder jeg mig ikke om? Kan jeg lide når min bedsteven krammer mig, eller har jeg brug for hjælp til at sige fra, fordi jeg bedst kan lide, når vi bare kigger på hinanden og griner? Nyder jeg når gyngen suser afsted helt op til himlen, eller bliver den kildende fornemmelse i maven for overvældende?


    Inde såvel som ude har vi fokus på, at der skal være rig mulighed for både de fin- og grovmotoriske udfoldelsesmuligheder, i fællesskabet med hinanden. Mulighederne i den frie leg, samt de planlagte aktiviteter, skal alle danne grundlag for at skabe de alle bedste rammer for alle børn.

    Der er også masser af kropslig læring i vores daglige rutiner, og vi bestræber os på at tilbyde en hverdag, hvor der både er tid og mulighed for at børnene kan mestre udfordringerne på egen hånd, eller med den hjælp og støtte, de hver især har brug for. For selv når man er en lille purk kan man sagtens hjælpe til med at kravle op på puslebordet, eller forsøge at styre skeen, fra skålen og over til tallerkenen, når man ønsker flere ærter til frokost.


    Oplevelsen af selv at kunne mestre, hvad enten det drejer sig om den drillende gummistøvle i garderoben, kartoflen der skal skæres over med kniven til frokost, giraffen der skal gribes og gumles på, for at man rigtig kan undersøge den – erfaringer der på egen hånd giver hvert barn troen på at kunne. At være i stand til at handle på egen hånd, og få ting til at ske. Alt sammen erfaringer der får både selvværdet og selvtilliden til at vokse.

    Hver eneste dag arbejdes der med at alle børn motiveres til at gøre det de kan, og samtidig skaber vi de optimale rammer for, at der er rig mulighed for at øve, det de ikke kan. Her er vores fokus på motivation og opmuntringen, også når tingene ikke lykkedes eller er svære. Her har vi særligt for øje ikke at løse problemerne for dem, men i stedet guide og motivere, så det øger chancerne for personlige succes oplevelser.

    Vores indgående kendskab til det enkelte barn, giver os indblikket i, hvordan og hvor meget vi kan udfordre, såvel som barnets psykiske tilstand, så det samlet set er med i vurderingen ift. at overskud og mængden af udfordringer, gerne skal harmonere.


    En ting er dog sikkert - øvelse gør mester. Men det er os der har ansvaret for at skabe rammerne, så lysten er til stede.

    Vores ugentlige besøg i hallen giver også gode muligheder for masser af fysisk udfoldelse. Her både klatres, løbes stærkt, spilles bold, leges med faldskærm, dyrkes yoga, alt sammen både på egen hånd, og i fællesskabet med vennerne.